SAF: alternatif havacılık yakıtı
SAF nedir?
SAF, sektörümüzün normal havacılık yakıtına daha iyi bir alternatifi tanımlamak için kullandığı terim olan ‘Sürdürülebilir Havacılık Yakıtı/Sustainable Aviation Fuel’ anlamına gelmektedir. SAF hâlâ zararlı emisyonlar ürettiği ve tamamen sürdürülebilir olmadığı için ona ‘alternatif havacılık yakıtı’ demeyi tercih ediyoruz.
2025 itibarı ile Avrupa’dan kalkan uçuşlar, AB kurallarının gerektirdiği şekilde ortalama %2 SAF içermektedir. Bunun bir artış olmasına rağmen SAF’nin etkisi sınırlı kalmaktadır. Bu nedenle, SAF’nin faydalarından daha iyi yararlanmak için ona öncelik vermemiz gerekmektedir.
SAF’nin faydaları*
SAF kullanmak daha iyidir çünkü:
- Kullanılmış yemeklik yağ gibi fosil olmayan kaynaklardan yapılır.
- Uçuş sırasında SAF aynı miktarda CO₂ yaymasına rağmen toplam CO₂ etkisi tüm yaşam döngüsü boyunca (üretimden yakmaya kadar) en az %65 daha düşüktür.
- Yerdeki yerel hava kalitesini etkileyen parçacıklar ve kükürt gibi diğer zararlı emisyonları daha az yayar.
* Yalnızca ReFuelEU Havacılık Yönetmeliği tarafından tanımlanan şekilde, Avrupa Birliğinin sürdürülebilirlik ölçütlerini karşılayan SAF’yi seçiyoruz.
SAF’yi daha iyi yapan nedir?
Bunun nedeni, ham maddelerin üretme ve işleme şekli dâhil tüm yaşam döngüsünün dikkate alınmasıdır. Örneğin, ekinler gibi biyolojik ham madde olan bitkiler büyürken atmosferden CO₂ alır.
Kullandığımız SAF başlıca olarak, atık bir ürün olan kullanılmış yemeklik yağdan gelir. Bu yağın içindeki karbon onun ilk kullanımı (cips kızartma) ile ilişkilidir. SAF’nin üretilmesi, dağıtılması, taşınması ve yakılması sırasında CO₂ salınır. Ancak toplam CO₂ emisyonları fosil yakıtlarınkinden çok daha düşüktür: kullandığımız SAF için en az %65 daha düşük.
Ayrıca, yemeklik yağın tekrar kullanılması atmosfere hiç yeni CO₂ eklemez. Fosil yakıtlar bakımından ise, bunlar yakıldığı zaman yer altında depolanmış olan karbon, CO₂ hâlinde salınır.
Uçuşun CO₂ emisyonlarının yanı sıra iklim üzerinde başka olumsuz etkileri de vardır. Örneğin, uçakların geride bıraktığı beyaz izler (kuyruk izi) küresel ısınmaya katkı yapar. Ayrıca, küçük parçacıklar ve kükürt salınması, hava kalitesi için kötüdür. SAF sayesinde bu etkiler normal yakıta göre daha küçüktür. Nedeni şudur.
SAF, normal yakıtla aynı teknik standartları karşılar ve bu durum SAF’yi normal yakıt kadar güvenli yapar ama daha az safsızlık içerir. Yandığı zaman bu safsızlıklar, küçük parçacıklar ve kükürt salınmasına katkıda bulunur. SAF çok daha az safsızlığa sahip olduğu için uçuş sırasında da daha az küçük parçacık ve kükürt salınır. Sonuç olarak kuyruk izleri bu parçacıkların çevresinde oluştuğu için kuyruk izleri oluşması daha az olasıdır.
KLM ne tür bir alternatif havacılık yakıtı kullanıyor?
Biz yalnızca gıda veya hayvan yemi üretimi ile rekabet etmeyen ve biyolojik çeşitlilik üzerinde minimum etkiye sahip olan ham maddelerden yapılma SAF satın alırız. Bu nedenle, havacılık yakıtı üretmek için soya ve palmiye yağı veya bunların yan ürünlerini kullanmayız.
Satın aldığımız tüm SAF’ler şunlar tarafından yayınlanan ölçütlere uygundur:
ReFuelEU Havacılık Yönetmeliğinde tanımlanan şekilde Avrupa Birliği ve Sürdürülebilir Biyo-materyaller Yuvarlak Masası (RSB) veya Uluslararası Sürdürülebilirlik ve Karbon Sertifikasyonu (ISCC).
Hâlâ küçük bir etki
SAF kullanımını arttırmak için 2022’de Amsterdam Schiphol Havalimanı’nda yakıt sistemine küçük bir yüzde eklemeye başladık: kalkan her uçuş için %0,5. 2023 ve 2024’te bunu ortalama %1 SAF’ye çıkardık. 2025 itibarı ile AB kuralları, yakıt tedarikçilerinin Avrupa havalimanlarındaki yakıt teslimatlarına ortalama %2 SAF eklemesini gerektirmektedir.
Bu nedenle artık Avrupa’dan kalkan uçuşlar için tüm biletlerimize SAF için bir ek ücret ekliyoruz. Fiyat artışı seyahat sınıfınıza ve uçuşunuzun mesafesine bağlıdır. Tüm ek ücret gelirleri tamamen SAF satın almak için kullanılacaktır.
Daha fazla SAF kullanıyor olmamıza karşın hâlâ yakıtımızın yalnız küçük bir bölümünü oluşturmaktadır. Bunun nedeni SAF arzının henüz sınırlı olması ve normal yakıttan 3 - 4 kat pahalı olmasıdır. Bu, SAF’nin faydalarından yalnızca küçük bir ölçüde yararlanabildiğimiz anlamına gelmektedir.
SAF’nin faydalarından birlikte yararlanalım
KLM’nin ve diğer havayollarının bu pazarı daha da geliştirmek için SAF’ye odaklanması önemlidir. Bunun fiyatları aşağı çekeceğini ve daha fazla SAF kullanmamızı sağlayacağını umuyoruz. Hedefimiz: Toplam kerosen tüketimimiz temelinde 2030 yılına kadar %10 SAF.
Bu nedenle, iş veya kargo taşımacılığı için bizimle uçan şirketlerle iş birliği yapıyoruz. Yolcular rezervasyonlarına ekstra SAF ekleyerek küçük bir fark yaratabilir. Bu müşterek çabalarla 2023 yılında küresel SAF üretiminin %10’unu kullandık ve SAF’nin kullanımını ve üretimini daha da hızlandırmaya kararlıyız.
SAF’ye katkı yapılması
Bir KLM uçuşu rezervasyonu yaptığınız zaman ekstra SAF’ye gönüllü bir katkıda bulunabilirsiniz. Uçuşunuz için yolcu başına gereken tahmini yakıt miktarına ve rezervasyon sırasındaki SAF fiyatına bağlı olarak 3 katkı düzeyi teklif ediyoruz.
Ne kadar katkıda bulunduğunuza bağlı olarak, bu yakıtın tamamına veya bir bölümüne eşit SAF satın almayı finanse etmemize yardımcı olursunuz. Yakıtı tahmin ederken uçak türü, uçuş mesafesi, kargo ağırlığı, yolcu sayısı ve rezervasyon yaptırdığınız seyahat sınıfı gibi etkenleri göz önünde bulundururuz.
İlerideki bir uçuşta ekstra SAF ekleyerek katkınızın tahmin ettiğimiz CO₂ etkisini azaltmaya nasıl yardımcı olduğunu da görebilirsiniz. Açıkça ifade edelim, katkınız uçağınıza ekstra SAF olarak gitmeyeceği gibi uçuşunuz sırasındaki CO₂ emisyonlarını da azaltmayacaktır. Ancak bize havalimanının yakıt sistemlerine eklemek üzere biraz daha çok SAF satın alma olanağı verir.
Uçmanın etkisini azaltmak ve fosil yakıtlara daha az bağımlı olmak bizim sorumluluğumuzdur. Ödemesini yaptığınız ekstra SAF, bu hedefe doğru küçük bir fark yaratır.
Yolcu başına ortalama CO₂ emisyonları
Ekstra SAF satın aldığınız zaman yakıtla ilgili olarak yolcu başına ortalama CO₂ emisyonunu tahmin ederiz. Ayrıca gönüllü katkınızdan dolayı CO₂ etkisindeki tahmini azalmayı da gösteriyoruz. Bu tahminler CO₂ hesaplayıcımız kullanılarak hesaplanmaktadır. Bu hesaplayıcı uçak türü, uçuş rotası, seyahat sınıfı, yük katsayısı ve rezervasyon sırasındaki SAF fiyatı gibi etkenleri dikkate alır.
Muhasebe kuruluşu KPMG, hesaplama yöntemlerimizin aşağıda açıklanan yöntemlere ve uluslararası kurallara uygun olup olmadığını her yıl denetler. Bu denetlemenin ayrıntılarını KPMG denetleme raporunda bulabilirsiniz.
En güncel yöntemlerimiz ve denetim raporumuz:
Uçuşunuzun tahmini CO₂ emisyonlarını merak ediyor musunuz? Bunu Yolculuğum bölümünde veya online rezervasyon yaptığınız zaman görebilirsiniz.
SAF katkınızla ne yapıyoruz?
Tüm katkınızı SAF’nin yararına kullanacağız. Ekstra SAF, Amsterdam Schiphol Havalimanında (veya SAF eklediğimiz diğer havalimanlarından birinde) yakıt sistemine eklenir. Bu durum, sizin katkıda bulunduğunuz SAF’nin, söz konusu uçuşunuz için kullanılmayacağı anlamına gelmektedir. Bunu yapmak lojistik bakımdan verimsiz ve düzenlemesi karmaşık olacaktır. Ürünün pazardaki mevcudiyetine bağlı olarak, ekstra SAF’yi uçuşunuzun kalkmasından sonra 12 ay içinde eklemeyi hedefliyoruz.
SAF’yi havalimanı yakıt sistemlerine eklediğimiz için diğer uçuşlar da uçakta daha fazla SAF ile kalkar. Ancak bu diğer havayolları aynı hacimde SAF için ödeme yapmadığı için CO₂ azaltımı talep edemezler. KLM, iddia edilen CO₂ azaltımının alınan SAF sertifikalarına karşılık geldiğini doğrulamak üzere her yıl düzenli denetimlerden geçmektedir.
Biletinize dâhil olan zorunlu SAF ek ücreti ve çeşitli programlarımız sayesinde aldığımız SAF ile ilgili diğer tüm faydalar SAF satın almak için kullanılır. Gönüllü katkınızı, SAF karıştırma talimatlarını yerine getirmek için kullanmayacağız.
Daha fazlasını mı yapmak istiyorsunuz?
Yolculuğunuzun iklim etkisini azaltmak için bir şeyler yapabilirsiniz. En iyi yol, yolculuğunuz (ve onun bölümleri) için uçmak yerine tren, otobüs veya elektrikli araba ile seyahat gibi diğer taşıma türlerini seçmektir. Eurostar ile çalıştığımız için bazı varış noktalarında bu KLM sayesinde olanaklıdır. Hem uçuşu hem yüksek hızlı treni karşılayan 1 bilet teklif ediyoruz. Tren, kısa bir bağlantı uçuşundan daha iyi bir seçimdir.
Ayrıca biraz yardımcı olmanın başka yolları da bulunmaktadır. Örneğin, bagajınız daha hafif olsun veya kendi kulaklıklarınızı ve su şişenizi getirin. Ayrıca seçilmiş doğa yenileme projelerimizden birine yatırım yapmayı da seçebilirsiniz. Bu, yolculuğunuzun çevre etkisini değiştirmeyecektir ama hasar görmüş ekosistemleri desteklemeye yardımcı olacaktır.
Sıkça sorulan sorular
SAF, atıktan ve kalıntılardan (şimdi başlıca olarak yemeklik yağ kullanılmaktadır) yapılan alternatif bir havacılık yakıtıdır. SAF’yi jet motorları için normal yakıtla karıştırabiliyoruz. SAF tüm yaşam döngüsü boyunca normal yakıta göre en az %65 daha düşük CO₂ etkisine sahiptir.
Ancak SAF hâlâ kıt ve pahalıdır. Şu anda Avrupa direktifine uyarak Avrupa’dan yapılan uçuşlara ortalama %2 SAF ekliyoruz. SAF’nin etkisi sınırlı kalmaktadır. Ekstra SAF için gönüllü katkınız biraz daha iyisini yapmamıza yardımcı olur.
SAF, kullanılmış yemeklik yağ, kentsel atıklar, atık gazlar ve tarımsal artıklar gibi çeşitli ham maddelerden üretilebilir. Ayrıca yenilenebilir elektrikten ve havadan CO₂ yakalanarak da yapılabilir. Bu (sentetik) SAF biçimi hâlâ geliştirilmektedir. Kullandığımız SAF başlıca olarak, geri dönüştürülmüş kullanılmış yemeklik yağdan gelir.
Hava yolculuğunun iklim üzerinde ciddi olumsuz etkileri vardır. Aynı zamanda, uçmanın etkisini gerçekten azaltmak için hâlâ gidecek uzun bir yolumuz var. Elektrik veya hidrojenle çalışan ilk ticari uçuşları görmemize yıllar var. Uzun mesafeli uçuşlar için daha da uzun bir süre yakıta yaslanmak zorunda olacağız.
SAF o zamana kadar uçuşun etkisini biraz azaltmanın bir yoludur. Ancak SAF’nin daha büyük bir ölçekte mevcut olması gerekmektedir. Ayrıca, havadan alınan CO₂’den yapılan sentetik yakıtların ve yeşil hidrojenin daha çok geliştirilmesi zorunludur. Bu, kullanılmış yemeklik yağdan yapılan mevcut SAF’nin azlığını çözümleyebilir. Bu alternatif yakıtların araştırılmasına ve geliştirilmesine yatırım yapmamızın nedeni budur.
Sektörümüzün iklim üzerinde ciddi bir etkisi olduğunu biliyoruz. Bu nedenle, sektörümüzün çalışma şeklindeki rolümüzü geliştirmeye çalışıyoruz. Bu ise önemli yatırımlar gerektirmektedir ama aynı zamanda, küçük bir fark yaratabilecek olan çeşitli küçük girişimler üzerinde sürekli çalışıyoruz. Ne kadar yol alabileceğimizden emin olmamamıza rağmen gelecekte daha az zararlı olmak için geniş bir yaklaşım benimsemek zorundayız.
İyileştirme örnekleri:
- Filo yenileme
- Daha fazla enerji verimliliğine sahip uçak prototipleri
Uçakta ağırlık azaltma ve ayarlamalar