Hava taşıyıcısının yükümlülüğü
Sorumlu olduğumuz limit tutarları, Uluslararası Para Fonu tarafından tanımlanan bir hesap birimi olan Özel Çekme Hakları (SDR) cinsinden belirtilmektedir. Gösterge olması amacıyla, güncelleme tarihindeki kur oranı esas alınarak EUR cinsinden karşılığı aşağıda gösterilmektedir.
Sorumluluk reddi
Bu bildirim 889/2002 sayılı Avrupa Topluluğu Tüzüğü’nün gerektirdiği bir bildiridir. Bu bildiri, tazminat talebi için esas alınamayacağı gibi Tüzük’ün ve Montreal Konvansiyonu’nun hükümlerinin yorumlanması anlamına da gelmez ve taşıyıcılar ile sizin aranızdaki anlaşmaya dahil değildir.
Bu bildiri 151.880 SDR’ye kadarki hasarlarda hava taşımacısının tazminat davalarına itiraz edemeyeceğini belirttiği için hatalıdır. Tüzük ve Montreal Konvansiyonu kapsamında: Müşterek kusurlu bir durum olmadığı sürece, uçak içerisinde veya yükleme ya da yük indirme esnasında meydana gelen kazalardan kaynaklanan ölüm veya kişisel yaralanmalarda 151.880 SDR’ye kadar olan zararlar için taşıyıcı yükümlülükten muaf olamaz veya yükümlülüklerini sınırlandıramaz. Bu belgedeki tüm SDR miktarları Aralık 2024’ten itibaren geçerli olan yasal artışlara göre düzenlenmiştir.
Yolcular ve bagajları için hava taşıyıcının yükümlülüğü
Bu bilgi bildirimi, Topluluk yasaları gereğince Topluluk hava taşımacıları tarafından uygulanan yükümlülük kurallarını ve Montreal Konvansiyonunun getirdiği yükümlülük kurallarını özetler.
Ölüm veya yaralanma durumunda tazminat
Yolcu yaralanması veya ölümüne ilişkin mali sınır yoktur. 151.880 SDR’ye kadar hasarlarda (yaklaşık 187.971 EUR), hava taşıyıcı tazminat taleplerine itiraz edemez. Bunun üzerindeki tutarlarda, hava taşıyıcı ihmali olmadığını veya kendi kusuru olmadığını ispat ederek savunma yapabilir.
Ön ödemeler
Bir yolcu ölür veya yaralanırsa, hava taşıyıcının acil ekonomik ihtiyaçları karşılaması için tazminat talep etme hakkına sahip kişinin tanımlanmasından itibaren 15 gün içinde bir ön ödeme yapması gereklidir. Ölümle sonuçlanan durumlarda, bu ön ödeme 16.000 SDR’den (yaklaşık 19.802 EUR) az olamaz.
Yolcu gecikmesi
Yolcunun gecikmesi durumunda hava taşıyıcı, zararı önlemek için makul tüm önlemleri alması veya bu önlemlerin alınmasının imkansız olması durumları haricinde zararı karşılamak ile mükelleftir. Yolcu gecikmesinde yükümlülük 6.303 SDR (yaklaşık 7.801 EUR) ile sınırlıdır.
Bagaj gecikmesi
Bagajın gecikmesi durumunda hava taşıyıcı, zararı önlemek için makul tüm önlemleri alması veya bu önlemlerin alınmasının imkansız olması durumları haricinde zararı karşılamak ile mükelleftir. Bagaj gecikmesinde yükümlülük 1.519 SDR (yaklaşık 1.880 EUR) ile sınırlıdır.
Bagajın tahrip olması, kaybolması veya hasar görmesi
Hava taşıyıcı 1.519 SDR’ye (yaklaşık 1.880 EUR) kadar olan bagaj tahribatı, kaybı veya hasarından sorumludur. Kontrol edilmiş bagajlarla ilgili olarak, bagajın kendisinin hatalı olması haricinde, taşıyıcı kusuru olmasa dahi sorumludur. Kontrol edilmemiş bagajlarda, taşıyıcı sadece kendisinin kusuru varsa sorumludur.
Bagajlar için ağırlaştırılmış yükümlülük
Yolcu en geç check-in sırasında özel beyanda bulunarak ve ek ücret ödeyerek daha yüksek bir yükümlülük sınırından yararlanabilir.
Bagaj şikayetleri
Bagaj hasar görmüş, gecikmiş, kaybolmuş veya tahrip edilmişse, yolcunun mümkün olan en kısa sürede hava taşıyıcıya yazılı bildirimde ve şikayet talebinde bulunması gereklidir. Kontrol edilen bagajın hasar görmesi durumunda, bagajın teslim edildiği tarihten itibaren yedi gün içinde; gecikme durumunda ise 21 gün içinde yolcu yazılı bildirimde ve şikayette bulunmalıdır.
Sözleşmeli ve gerçek taşıyıcıların yükümlülüğü
Asıl olarak uçuşu yapan hava taşıyıcı sözleşmeli hava taşıyıcı ile aynı değilse yolcunun her ikisine de karşı, şikayette bulunma veya tazminat isteme hakkı vardır. Hava taşıyıcının adı veya kodu bilette belirtilmişse, bu hava taşıyıcı sözleşmeli hava taşıyıcıdır.
Yasal işlemler için zaman aşımı
Uğranılan zararın mahkemede tazmin edilmesi talebinde bulunmak için gerekli tüm yasal işlemlerin uçak vardıktan veya uçağın normal şartlarda varması gereken tarihten itibaren 2 sene içinde yapılması gereklidir.
Bilgilerin dayanağı
Yukarıda belirtilen kuralların dayanağı, Toplulukta 2027/97 sayılı Tüzükçe (889/2002 sayılı Tüzükçe tadil edilmiş olan) ve Üye Devletlerin ulusal mevzuatları ile uygulanan 28 Mayıs 1999 tarihli Montreal Konvansiyonudur.