Yolcu Hakları
Uygunluk durumu
Bu metinde belirtilen haklar özellikle aşağıdaki durumlar için geçelidir:
- Uçuş için onaylı bir rezervasyonunuz varsa;
- Belirtilen zamanda ya da zaman belirtilmemişse kalkış saatinden en geç 45 dakika önce check-in işleminizi tamamladıysanız;
- Doğrudan veya dolaylı olarak herkese açık bir tarifeyle veya sık uçan yolcu programları kapsamında kesilen bir biletle uçuyorsanız;
- AB içinde bulunan bir havalimanından kalkan bir uçakta veya yerel hukuki düzenlemelerin geçerli olmadığı üçüncü ülkelerin birinden kalkıp AB içindeki bir havalimanına inecek olan ve bir Topluluk hava taşımacısı tarafından işletilen bir uçakta seyahat ediyorsanız.
PDF biçiminde okuyun
İsterseniz destek ve telafi haklarınızı PDF dosyası olarak okuyabilirsiniz.
1. İptal
1.1 İptal desteği
Uçuşunuz iptal edildiyse şunu yapmayı seçebilirsiniz:
- karşılaştırılabilir taşıma koşulları altında koltuk müsaitliğine bağlı olarak mümkün olan en kısa sürede veya taşıyıcının belirttiği şekilde veya size uygun daha sonraki bir tarihte son varış noktanıza yeniden yönlendirilmek veya
- yolculuğunuza devam etmemeye ve bunun yerine bilette belirtilen kalkış noktanıza geri dönmeye ve karar vermeniz durumunda, kullanılmamış uçuş bölüm(ler)i ve tamamlanmış uçuş bölüm(ler)i için ücret iadesi almak.
Ayrıca bir ikram da alacaksınız:
- bekleme süresine göre makul miktarda yemek ve içecek makbuzu;
- kalmak gerekli olduğu takdirde otel konaklaması (havalimanına ve otele gidiş-dönüş taşıma dâhil);
- 1 ön ödemeli telefon kartı veya 2 telefon araması (her biri 5 dakika ile sınırlıdır) veya 2 faks mesajı veya 2 e-posta ücreti.
1.2 İptal tazminatı
Uçuş iptal edilirse, aşağıda belirtilen durumlar haricinde tazminat alma hakkınız vardır:
- Uçuş iptalinin kaçınılamayacak olan olağanüstü durumlardan kaynaklanması ve havayolunun iptali önlemek için tüm makul önlemleri almış olması durumunda.
- Planlanan kalkış tarihinden en az 2 hafta önce size iptal hakkında bilgi verilmiş olması hâlinde.
- Uçuşunuzun iptal edildiği planlanan kalkıştan 2 hafta ile 7 gün önce arasında size haber verilmiş olması ve planlanan kalkıştan en fazla 2 saat önce kalkış yapmanıza ve planlanan varış saatinizden en fazla 4 saat sonra varış noktasına ulaşmanızı sağlayan yeni bir uçuşunuzun olması durumunda.
- Uçuşunuzun iptal edildiği planlanan kalkıştan 7 günden daha kısa süre önce size haber verilmiş olması ve planlanan kalkıştan en fazla 1 saat önce kalkış yapmanıza ve planlanan varış saatinizden en fazla 2 saat sonra varış noktasına ulaşmanızı sağlayan yeni bir uçuşunuzun olması durumunda.
Bu iptal tazminatının ödemesi havalimanında yapılmaz ve bu nedenle müşteri hizmetleri ekibimizle iletişime geçmeniz gerekir (bkz. bölüm 5). Ücret iadesi yapılmayan taşıma kredisi makbuzu olarak tazminat veya nakit tazminat arasında tercih yapabilirsiniz.
Ücret iadesi yapılmayan taşıma kredisi makbuzu tutarları:
A | 1500 km veya daha kısa uçuşlar | 350 EUR* |
B | AB içinde 1500 km’den uzun uçuşlar ile 1500 ve 3500 km arasındaki tüm diğer uçuşlar | 500 EUR* |
C | Diğer tüm uçuşlar | 800 EUR* |
Nakit tazminat tutarları:
A | 1500 km veya daha kısa uçuşlar | 250 EUR* |
B | AB içinde 1500 km’den uzun uçuşlar ile 1500 ve 3500 km arasındaki tüm diğer uçuşlar | 400 EUR* |
C | Diğer tüm uçuşlar | 600 EUR* |
* Alternatif uçuşun varış saatinin, ilk başta rezervasyon yaptırılan uçuşun planlanan varış saatinden 2 saat (A kapsamındaki uçuşlar için), 3 saat (B kapsamındaki uçuşlar için) veya 4 saat (C kapsamındaki uçuşlar için) aşmaması hâlinde bu tazminat %50 oranında azaltılabilir.
Bu tazminat planı 261/2004 sayılı AB Tüzüğü uyarınca düzenlenmiştir. AB ülkeleri içindeki bir varış noktasına gitmek üzere AB dışındaki bir havalimanından kalkış yaptıysanız yerel düzenlemeler ve başka tazminat planları geçerli olabilir. Daha fazla bilgi için lütfen müşteri hizmetleri ekibimizle iletişime geçin (bkz. bölüm 5).
2. Gecikme
2.1 Gecikme desteği
Bu bölümde açıklanan yardım, bir uçuşun planlanan kalkış saatinden 2 saat veya daha fazla gecikmesi durumunda verilir.
Size ücretsiz olarak:
- bekleme süresine bağlı olarak makul ölçüde yiyecek ve/veya içecek;
- bir gecelik konaklamanın veya başlangıçta planladığınız konaklama dışında bir konaklamanın gerekli duruma geldiği durumlarda otel konaklaması (taşıma dâhil),
- 1 ön ödemeli telefon kartı veya 2 telefon araması (her biri 5 dakika ile sınırlıdır) veya 2 faks mesajı veya 2 e-posta ücreti.
Uçuşunuz en az 5 saat gecikirse ve yolculuğunuza devam etmek istemezseniz, kullanılmamış uçuş bölüm(ler)i ve tamamlanmış uçuş bölüm(ler)i için ücret iadesi alabilirsiniz. Geçerli olması hâlinde, masrafları bizim tarafımızdan karşılanarak biletinizde belirtilen kalkış noktanıza yeniden yönlendirilebilirsiniz.
2.2 Gecikme tazminatı
Varışınızın planlanan varış saatine kıyasla 3 saat veya daha fazla gecikmesi durumunda gecikmenin havayolu tarafından öngörülemeyen olağanüstü durumlardan kaynaklanması ve havayolunun gecikmeyi önlemek için tüm makul önlemleri almış olması hariç olmak üzere tazminat alma hakkına sahip olacaksınız.
Bu tazminatın ödemesi havalimanında yapılmaz ve bu nedenle müşteri hizmetleri ekibimizle iletişime geçmeniz gerekir (bkz. bölüm 5). Tazminatın ücret iadesi yapılmayan taşıma kredisi makbuzu veya nakit tazminat olarak verilmesi arasında tercih yapabilirsiniz.
Ücret iadesi yapılmayan taşıma kredisi makbuzu tutarları:
A | 1500 km veya daha kısa uçuşlar | 350 EUR* |
B | AB içinde 1500 km’den uzun uçuşlar ile 1500 ve 3500 km arasındaki tüm diğer uçuşlar | 500 EUR* |
C | Diğer tüm uçuşlar | 800 EUR* |
Nakit tazminat tutarları:
A | 1500 km veya daha kısa uçuşlar | 250 EUR* |
B | AB içinde 1500 km’den uzun uçuşlar ile 1500 ve 3500 km arasındaki tüm diğer uçuşlar | 400 EUR* |
C | Diğer tüm uçuşlar | 600 EUR* |
* 3500 kilometreden uzun uçuşlarda, geciken uçuşun varış saatinin planlanan varış saatinden 3 ila 4 saat sonra olması durumunda bu tazminat, %50 oranında azaltılabilir.
Bu tazminat planı 261/2004 sayılı AB Tüzüğü uyarınca düzenlenmiştir. AB ülkeleri içindeki bir varış noktasına gitmek üzere AB dışındaki bir havalimanından kalkış yaptıysanız yerel düzenlemeler ve başka tazminat planları geçerli olabilir. Daha fazla bilgi için lütfen müşteri hizmetleri ekibimizle iletişime geçin (bkz. bölüm 5).
3. Uçağa alınmama
Eğer uçaktan inmeye razı olan yolcu sayısı yeterli olmazsa ve isteğiniz dışında uçağa alınmazsanız, yukarıda açıklanan check-in kurallarına uymuş olmanız durumunda size yardım ve tazminat sağlanacaktır. Sağlık, emniyet, güvenlik nedenleriyle veya seyahat belgelerinizin yeterli olmamasından dolayı uçağa binişinizin reddedilmesi durumunda bu yardım ve tazminattan yararlanmaya uygun durumda olmazsınız.
3.1 Uçağa alınmama desteği
Uçuşa binişiniz reddedilirse şunu yapmayı seçebilirsiniz:
- karşılaştırılabilir taşıma koşulları altında koltuk müsaitliğine bağlı olarak mümkün olan en kısa sürede veya taşıyıcının belirttiği şekilde veya size uygun daha sonraki bir tarihte son varış noktanıza yeniden yönlendirilmek veya
- yolculuğunuza devam etmemeye ve bunun yerine bilette belirtilen kalkış noktanıza geri dönmeye ve karar vermeniz durumunda, kullanılmamış uçuş bölüm(ler)i ve tamamlanmış uçuş bölüm(ler)i için ücret iadesi almak.
Ayrıca bir ikram da alacaksınız:
- bekleme süresine göre makul miktarda yemek ve içecek makbuzu;
- kalmanın gerekli duruma geldiği durumlarda otel konaklaması (havalimanına ve otele gidiş-dönüş taşıma dâhil);
- 1 ön ödemeli telefon kartı veya 2 telefon araması (her biri 5 dakika ile sınırlıdır) veya 2 faks mesajı veya 2 e-posta ücreti.
3.2 Uçuşa alınmama tazminatı
Uçağa binişinizin reddedilmesi sağlık, emniyet, güvenlik nedenleri veya seyahat belgelerinizin yeterli olmaması ile ilgili olmadığı sürece uçağa binişiniz reddedilirse size tazminat ödenecektir. Tazminat havalimanında verilecektir.
Ücret iadesi yapılmayan taşıma kredisi makbuzu veya nakit tazminat arasında tercih yapabilirsiniz.
Ücret iadesi yapılmayan taşıma kredisi makbuzu tutarları:
A | 1500 km veya daha kısa uçuşlar | 350 EUR* |
B | AB içinde 1500 km’den uzun uçuşlar ile 1500 ve 3500 km arasındaki tüm diğer uçuşlar | 500 EUR* |
C | Diğer tüm uçuşlar | 800 EUR* |
Nakit tazminat tutarları:
A | 1500 km veya daha kısa uçuşlar | 250 EUR* |
B | AB içinde 1500 km’den uzun uçuşlar ile 1500 ve 3500 km arasındaki tüm diğer uçuşlar | 400 EUR* |
C | Diğer tüm uçuşlar | 600 EUR* |
* Alternatif uçuşun varış saatinin, ilk başta rezervasyon yaptırılan uçuşun planlanan varış saatinden 2 saat (A kapsamındaki uçuşlar için), 3 saat (B kapsamındaki uçuşlar için) veya 4 saat (C kapsamındaki uçuşlar için) aşmaması hâlinde bu tazminat %50 oranında azaltılabilir.
Bu tazminat planı 261/2004 sayılı AB Tüzüğü uyarınca düzenlenmiştir. AB ülkeleri içindeki bir varış noktasına gitmek üzere AB dışındaki bir havalimanından kalkış yaptıysanız yerel düzenlemeler ve başka tazminat planları geçerli olabilir. Daha fazla bilgi için lütfen müşteri hizmetleri ekibimizle iletişime geçin (bkz. bölüm 5).
4. Sınıf düşürme
Kendi rızanız dışında, satın aldığınız biletteki sınıftan daha alt bir sınıfa yerleştirilirseniz şunları için geri ödenme talep edebilirsiniz:
A. 1.500 km veya daha kısa tüm uçuşlar için bilet fiyatının %30’u veya
B. EU içinde 1.500 km’den uzun uçuşlar ve 1.500 ve 3.500 km arasındaki tüm diğer uçuşlar için bilet fiyatının %50’si veya
C. Diğer tüm uçuşlar için bilet fiyatının %75’i.
5. İstekler, talepler ve diğer sorular
Yukarıda belirtildiği gibi, şu nedenlerden dolayı ilk seyahat planınızı sürdürmek istemeyebilirsiniz:
- uçuşunuzun iptal edilmesi,
- uçuşunuzun en az 5 saat gecikmesi veya
- isteğiniz dışında uçağa alınmamanız.
Tüm ücret iadesi ve tazminat talepleri, uçuşu işleten veya işletmesi planlanan taşıyıcıya yöneltilmelidir.
6. Ulusal görevli kuruluşlar
AB üyesi olan her devlet, bu Bildiride belirtilen tazminat ve yardım kurallarının uygulanmasından sorumlu bir kurum görevlendirmiştir.
Uçuşunuzdaki aksaklıktan dolayı üçüncü bir tarafa işlem ücreti ödemeden tazminat talebinde bulunmak isterseniz, Avrupa Komisyonu, yolculara doğrudan taşıyıcıyla iletişime geçmelerini ve taleplerini bir tazminat acentesi aracılığıyla vermemelerini önermektedir. (İletişim bilgileri, uçuşu işleten havayolunun internet sitesinde mevcuttur).
Bu Bildiri, 261/2004 sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Tüzüğünün gerektirdiği bir bildiridir.
Kasım 2024’te güncellenmiştir